شاید تو روز روشن میان و با منحرف کردن انظار عمومی به یه سمت خاص(با در اوردن یه سری جنگولک بازی توسط عده ای از شروران دلقک)راحت کارشونو انجام میدن!

یا اینکه به بهونه تمیز کردن یا تعمیر کردن مجسمه ها میرن و اونارو با حوصله باز می کنن و می برن!

یا اینکه اصلا نه تو روز می رن دزدی نه شب،شاید تو گرگ و میش صبح میرن دزدی که انقدرم موفق بودن. آخه میدونین از قدیم گفتن سحر خیز باش تا کامروا شوی!

اصلا شاید اینا چندتا جادوگر استخدام کردن که این مجسمه هارو غیب کنن.

آره شاید اصلا مجسمه ها سر جاشونن و برای تشویش اذهان عمومی یه سری رذل اونارو غیب کردن.

یا اینکه می خوان با این کارا از دولت یارانه بیشتر بگیرن... کسی چه می دونه...


حالا یه سوالم برای خودم پیش اومده که هدف از این سرقتها چی بوده ؟

یعنی این دزدای شریف و این قشر عزیز جامعه این مجسمه هارو به خاطر ارزش مادیشون دزدیدن یا اینکه به خاطر ارزش هنری و فرهنگیی که داشتن؟!

اگه به خاطر ارزش مادیشون بوده که دمشون گرم ،احسنت به این حسن انتخابشون ،ایول ...

راستی الان برنز کیلو چنده؟؟؟

بعد یه مسئله دیگه،این مجسمه ها سالها بود که تو پارکها و میادین شهر سر جاشون ثابت وایساده بودن ،چطور این جماعت تیز بین و زحمت کش تازه متوجه این ثروت عظیم بی سر و صاحاب شدن؟!

یعنی تو این همه سال این مجسمه ها نظر هیچ دزد و دست کجی رو به خودش جلب نکرده بود؟

به ما چه.... حالا میریم سراغ دلیل دوم .یعنی اینکه علت دزدی ارزش فرهنگی و هنری این مجسمه ها بوده که بازم دم دزدا گرم.خدایی دزد به این فرهنگ دوستی کی دیده بود.همینک ارزش هنر رو تو این جامعه همین دزدای عزیز می دونن که از خودشون،از جونشون،از آبروی چندین و چند سالشون زدن تا به فرهنگ این مرز و بوم کمک کنن.خدایی دمتون گرم.

شاید دزدا تو فکر این بودن که این مجسمه ها تو باد و برف و بارون آسیب می بینن و خواستن اونارو برای ایندگان حفظ کرده باشن.

خودمونیم الان خونتون پاک شده یه موزه دیگه...

شایدم نه ... اصلا شاید یه نقشه دیگه داشتن... شاید می خوان این مجسمه هارو خاک کنن و بعد از چند وقت جای عتیقه بفروشن که هم آبا از آسیاب بیوفته و هم اینکه قیمتش چند برابر بشه.

اینم اخبار چند وقت دیگه:

(فردی در حیاط آپارتمانش مجسمه ای از استاد شهریار که متعلق به دوره ساسانی بود را یافت.کلیه عتیقه خران و مال خران و کلکسیون داران شاخ دنیا برای خرید این اثر خارق العاده به تهران آمدند.وجه خرق عادت این اثر کهن یادگاریی است که پشت آن به صورت_امیریحانه 27/8/1382 _به همراه یک قلب درج شده.تاریخدانان و باستان شناسان از سراسر دنیا برای بررسی بر روی اینکه این تاریخ طبق کدام تقویم باستانی صورت گرفته گرد هم آمده اند.)

باز در هر صورت کارش درست بوده ،میدونین چقدر صنعت توریستو میتونه تو کشورمون تقویت کنه!

حالا برای جلو گیری از پیچش بیش از این مجسمه ها چه کنیم؟

به ذهنم رسید که دور این مجسمه ها حصار بکشیم،یا به قولی مجسمه هارو بذاریم تو قفس.

دیدم نه ...این راهم به درد نمی خوره.آخه قفسم فلزیه و ارزش داره ،ممکنه دزدا هم قفسو ببرن هم مجسمه رو.به قول معروف آشو با جاش ببرن.

گفتم بهتره مجسمه هارو بذاریم تو یه محفظه شیشه ای.

بازم دیدم که دارم چرت میگم.آخه این که کاری نداره ،می تونن راحت شیشه رو بشکنن و مجسمه رو ببرن.

گفتم بهتره دورش سیم خاردار بکشیم .

دیدم اینم خوراک یه قیچی آهن بره.

گفتم بهتره به شعاع 32 متر دور مجسمه رو مین گذاری کنیم که دیگه کسی جرات دزدی به سرش نزنه.

گفتم اگه یه وقت بچه مردم بره تو اون منطقه چی کار کنیم.شما فکر کن بچه خودته!

گفتم خوب دور منطقه مین گذاری شده 3 تا 5 لایه سیم خاردار می کشیم و وسطش یه لایه سیم برقدار رد می کنیم که دیگه مشکلی بیش نیاد.

بازم به فکر بچه ها افتادم.

گفتم خوب دورش باز یه لایه فنس و یه لایه هم توری پلاستیکی می کشیم که دیگه مشکلی پیش نیاد.

تازه خطر حمله هوایی هم هست که خوشبختانه با چنتا ضد هوایی قابل دفعه.

از یه نظرایی خوب می شه ولی ازین فاصله مردم چجوری مجسمه رو ببینن؟؟؟

دیدم این راهم به درد نمی خوره...

دوباره افتادم تو فکر شیشه.

گفتم برای اینکه نتونن توی شیشه رو ببینن که چیه از شیشه مات استفاده کنیم.

اما خوب دزدا که می فهمن تو این مجسمست.

خوب ایراد نداره می تونیم از چندتا محفظه شیشه ای مات یک اندازه و یکشکل استفاده کنیم و اونارو تو جاهای مختلف پارک قرار بدیم تا دزدارو گیج کرده باشیم.

تازه می تونیم جای مجسمه هارو رو به یکی دیگه ازین مجفظه ها تغییر بدیم.

دیدم اینم که باز سه ست.

گفتم بهترین راه گماردن چندتا مامور با لباس نظامی و همچنین لباس مبدل بالا سر مجسمه هاست(همراه با انواع اصلحه های گرم و سرد در اندازه های متفاوت)

یه بررسی کردم دیدم اینطوری ممکنه دزدا بیشتر وسوسه بشن و حس کنجکاویشون بیشتر تحریک بشه و باعث صدمه های جانی هم بشن!

تو این فکرا بودم که یاد سازنده اون اثر افتادم.یعنی اون تو چه حالیه که مجسمشو دزدین؟

یعنی ناراحته یا اینکه کلی هم خرکیف شده و داره خودشو با داوینچی و امثالهم مقایسه می کنه که مجسمه منم دزدیدن آخ جون!!!

من که دیگه هیچ حرفی برای گفتن ندارم...

اگه بازم راهکاری مونده ازتون میخوام که ارائش کنین...

با تشکر